Jul 6, 2010

Laughing Gas

Bila ku google.. ada conflict plak ejaan nye.. but bunyinya sama aje..  

Entonox / Ethonox / Etonox

Definition : 


Ethonox, or more commonly known as laughing gas is a gas that is used to give temporary pain relief during labour. It is a mixture of nitrous oxide and oxygen.

Etonox is inhaled either through a mouth piece pr a mask while the mother is having contractions. As it onky works for a the few seconds that it is inhaled, it is best to use it during the last part of the first stage of labour for up to 1 – 2 hours.

Etonox eases the labour pains but does not take the pain away completely.

Ethonox has no side effects on the baby. It is also compatible with other drugs there is no residual effect to hamper other methods of pain relief.

 image : bekalan gas dari dinding labor room.. 
yg ku gunakan semasa kelahiran Ariff Farhan.. 

 image : the mask

My own experience:

Well.. utk semua kelahiran anak-anak ku.. aku menggunakan combination of Pethidine dan  Entonox (gas and air) sebagai my pain relief in labour. Pethidine dan buatkan aku lalok.. lalok.. ngantuk tak hingat punye.. pastu kena plak nak dkt last-last labour tuh start guna Entonox.. abess terus ghaib dari dunia ini.. tatau ntah kemana ntah aku pergi.. ahahha

Sebenarnya.. ade gak rase pelik sbb.. kakTie kata.. die still boleh ingat waktu nak melahirkan tuh.. eventhough combination pain relief kami same.. Well.. aku rase.. ade satu faktor lain yg menyebabkan aku hilang dari kewarasan dan ingatan.. which is.. mase nak menunggu Doktor sampai nak menyambut baby tuh.. midwife melekakan aku ngan suruh concentrate breathing dalam mask with Entonox tuh.. huhuh

So ingatan melahirkan jadi cam di awang-awangan aje.. yg aku boleh ingat.. last sekali suruh MDH panggil midwife dan ........................................................................ ((macam blackout pun ade)). Bila cam sedar.. nnt dengar suara MDH suruh concentrate bernafas.. tarik nafas 2-3 kali............................((blank lagi)). Pastu cam ade rase sakit..... dan macam dengar suara doktor.. tapi cam blank.. suara orang sume cam sayup sayup.... ade dengar suara MDH ajela..dengar die cakap.. baby dah kuar dah.. dengar die azankan baby.. tapi semua cam sayup aje.. isk isk..

hihi.. itulah penangan 'laughing gas' kepada saya. Idakle pulak saya ketawa bedekah dekah.. tapi seingatnye lebih kepada nangis dalam tak brape sedar kot.. huhuh.. dan macam pergi ke satu dunia lain yg gelap (ke sbb aku tutup mate ek?). Hmp.. hihi

p/s: kebanyakkan orang criter.. masa diorang sakit nak bersalin.. diorang jadi garang dan marah-marah.. Aku plak jadi sedih dan menangis utk tahan sakit.. hehehhe



11 comments:

y@tipruzz said...

kite time 9-10cm tuh, langsung dh tak sakit. gelak2 ckp kat doc..kenape saya dah tak sakit niiii camne nak teran????

julie.yaacob said...

kite tak sakit langsung but sedar sepenuhnya sambil doctor menekan2 perut tarik keluar kepala baby dan katil gerak2. hahaha

sikulat said...

pethidine tuh cam ubat ngantuk aje fara.. tatau charge die brape.. tapi tak le semahal ephidural.. puluh ringgit je rasenye.. ephidural.. ratus or ribu.. hehehe

UmmiQais@iKa said...

huhuhu...tak pernah rasa guna laughing gas coz tak rasa sakit time contraction..last2 c-sec sparuh sedar..tanpa disedari bleh nampak perut kena operate from lampu siling operation room tuh...time tuh rasa nak pitam..tapi kena tampar3 dgn nurse taknak kasik pitam and dgr sayup2 my boifren panggil..

macam2 xperience kann?? tak pernah nak sangka masa muda remaja nak tempuh sumer nih..

sikulat said...

hahaha.. itulaa.. time aku separa black out ke black out sungguh ke ntah le.. aku cume boleh ingat sore-sore orang aje.. paling boleh concentrate sore boifren gak le.. lelain tuh kacau bilau dengar.. ahaha

catatan i am nieta said...

ish rasanya kalau lepas2 nie nak cube la laughing gas nie.. sbb selama ni akak mmg tak ambil apa2 ubat.. mmg terase mcm mana rasa contraction saat2 baby nak kuar tu.. jd kalau ada yg ke-4(ntah bila)lps ni nak amik la gas ni..so kurang la skit sakit kan..

Ina Hashim said...

salam ziarah

isk..gitu ye rupanya penangan ethonox tu

Farra Da Smiley said...

epidural dulu kosnya rm800 ( tahun 2006)

napish said...

boleh x aku x tahu pun namanya laughing gas..huhuhu dulu masa beranak mmg disumbat gas itu..tp bila nk push doc x bg dah..sbb klu x dia kata susah nk push..tp pethidin tu rasanya bukan setakat kita yg loqlaq..dgn baby2 sekali pun sama..tido x mo bangun2!

sikulat said...

ha tula farah.. itu tahun 2006.. kena plak kalau amik kat PMC ke.. maunye harga top up laie..

noori - aku arituh.. masa doctor masuk.. tade push push.. baby nak kuar sgt so.. aku mmg tak brape sedar pun.. hihih

eLLe said...

waa semah, kite suke gune gas tu mmg wat lalok2...cam high je..hahaha..