Dec 7, 2006

baca dari satu blog lain.......

SURAT KHAS BUAT MAK...

SURAT KHAS BUAT MAK...
Mak.....
Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari.....
Dah hampir sepuluh bulan mak pergi,
Rasanya baru semalam mak peluk Aman kan ....
sejuk sahdu masih terasa lagi nih....

Mak tau tak.....
itulah pertama kali mak peluk anak mak...
yang nakal ni sejak Aman dewasa.....
dan itu juga terakhir kalinya.

Emmmm...
rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh.....
nak tinggal kan anak2 mak.....
nak tinggal kan dunia fana ni.....
mak macam dah sedia.....

Seminggu sebelum tu.....
mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai.....
Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu.....
tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih.....
kakak pun rasa hairan.....
mak tak penah buat gitu.....
pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak.....
sampai mak seolah2 tak sedar bahawa sebenarnya itu siaran radio siam .....
kengkadang terbuka siaran radio indonesia ...
mak terus tekun menganyam...

Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak kekuburan...
Pastu mak basuh tangga rumah bersih².....

Masa tu mak perasan takk..??
Aman gelak sakann....
bila Aman cakap mak memang pesenn lama laaa...
mak juga turut sama gelak sakan...
eeemmm..
bahagianya saat ituu..

Mak.....
Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba² sakit perut.....
bila malam tu kiter sampai dari KL.....
mak dah dalam kesakitan.

Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk.....
mak tetap tak nak pi hospital.....
dan cuma tinggal giliran Aman sahaja yang belum pujuk...

Mak kata mak tak nak duduk dalam hospital.....
tapi Aman berkeras juga pujukk..
nanti di hospital ada doktor...
ada ubat untuk mak..
kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut ajer..

Mak tetap tak bersetuju.....
mak memang degil...
tak salah anak mak yang ni pun mengikut perangai mak tu..

Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk...
mak sakit perut sampai nak sentuhh perut mak pun sakit...
kami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital.....

Mak.....
ampunkan kami semua...
kami nak mak sihat seperti biasa...
kami sayang mak...
kami tak nak lihat mak sakit...
kami terpaksa juga hantar mak ke hospital....
ampunkan kami yer mak....

Mak.....
Malam tu abang bawa mak ke hospital
dan itulah pertama dan terakhir kali mak naik kereta Aman...

Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak bila Aman kata nak beli kereta....
Mak asyikk tanya ajer..
cukup ker duitt..
Aman jawap pula"kalau tak cukupp mak kan banyak duit..."
mak gelak ajerr.....
Lepas tu bila kereta Aman sampai.....
mak buat kenduri kesyukuran.....

Dan Aman masih ingat lagi...
bila Aman eksiden terlanggar keling naik motor.....
Punya la Aman takut...
Aman warning kakak agar jangan sesekali cakap kat mak.....

Bila balik sahaja kampong,
Aman cepat2 simpan keta dalam garaj.....
Tapi mak perasan juga bumper depan Aman kemek...
mak tanya," kenapa...? "
Selamba bodoo jerr Aman jawap terlangar pokok bunga.....

Mak....
tujuan Aman menipu tu supaya nak buat mak tak risau...
Maafkan Aman kerana sampai mak pergi...
mak tak tau hal sebenar..
mak...Aman menipu mak kan ...
ampun kan Aman....

Mak.....
Jam 4.30 pagi 19/08/1999..
Bila tiba saja kat hospital....
nurse tengah balut mak dengan kain putih.....
mak mesti nampak,Aman jatuh terduduk di lantai hospital...

Mesti mak nampak abang cium dahi mak.....
Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak....
Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...
mesti mak nampak semua tu kann...
Betul kann mak..

Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi...
Aman memandu dalam keadaan separuh sedar...
Adik kat sebelah diam melayan perasann...
Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini...
jalan di depan pun rasa makin kelam.....
airmata dah tak mampu lagi Aman tahan....

Masa tu seandainya apa² terjadi di jalan itu Aman rela...

Namun,
Alhamdulillah akhirnya Aman sampai juga...
di sebab kan pagi masih awal jadi jalan tu lenggang..
kosong....sekosong hati ini.....

Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasana nya.....
terasa syahdu dan sayu gitu...
dinginnnn....

Mak.....
Jam 11.00 pagi mak di mandi kan ....
Anak² mak yang pangku masa mak dimandikan....
Mak mesti rasa betapa lembutnya kami mengosok seluruh tubuh mak.....
Aman gosok kaki mak perlahan lahan.....

Mak perasan tak...?
Makcik yang mandikan mak tu pujuk Aman.....
Dia kata..." dikk...jangan nangis...kalau sayang mak jangan buat gitu...jangan nangis ya sayang.."

Bila makcik tu kata gitu...
lagi laaaa laju airmata Aman ni turun..
tapi Aman cuba kawal supaya tak menitik atas mak....

Mak.....
Sampai takat ini surat ni Aman mampu tulis.....
Aman tak mampu tahan nangis ni lagi.....

Ni kat opiss...
baru pukul 7.08 pagi....
Takder orang lagi kat opis ni.....
Aman sedih dan rindu pada mak...
Aman rindu sangat2 kat mak..!

Takpa la mak.....
nanti bila Aman sembanyang...
Aman tak akan lupa tuk baca yassin untuk mak...
mak tunggu ya...!

Mak.. Hari tu...
Sebelum muka mak di tutup buat selama-lamanya....
Semua anak² mak mengelilingi mak...menatap wajah mak buat kali terakhir....
Semua orang kata mak seolah² senyum aja...
Mak rasa tak....
masa tu Aman sentuh dahi mak....
Aman rasa sejukkkk sangat dahi makk.....
Aman tak mampu nak cium mak...
Aman tak daya....
Airmata Aman tak boleh tahan....

Jam 12 tengahari mak di turun kan dari rumah....
kaki Aman terus jadi lemahh...
dunia terasa berputar...
tiba² kiter rasa gelap...
Jam 5.00 petang....

Bila terjaga Aman rasa kepala berdenyut denyut...
badan terasa panas...
mata semakin kecil...
makk...anak mak demam nih..!

Mak tauu...
cuma Aman sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan...
Akak kata Aman pengsan...
Terkilan..
terkilan sungguh terkilan...

Kenapa Aman lemah sangat mak..?
kenapa anak mak yang lain tidak begitu..?
kenapa adik boleh bertahan..??

Mak.....

Hari² kiter lalui tanpa keujudan mak lagi...
Begitu terasa kehilangan mak...
boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata...
Dan sampai satu tahap....
masa tu malam jumaat selepas maghrib...

Selepas kiter baca yassin....
entah kenapa kiter keluarkan gambar² mak pastu apa lagi...
semakin kiter tenung terasa semakin sayu...
tangisan tak dapat di bendung...

Mak tauu...
Aman cuba bertahan...
memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...
Aman rasa nak telefon mak...
nak cakap dengan mak....

Mak...
gila kah anak mak ini..????
Dan akhirnya dalam sedu sedan itu Aman telefon kampong...
Aman cakap dengan kakak..
Aman nangis lagi...

Puas la kakak memujuk Aman...
Akak kata..." tak baik laa nangis aje..doalah untuk mak..nanti kalau gini ajer, mak yang susah kat sana .."

Dan akhirnya akak juga nangis.....
Agaknya mak nampak adegan tu...
sebab malam jumaat kata orang roh balik rumahh...
mengharap sedekah dari anak² nya...

Mak tau tak...
di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...
rasa nyilu sangat....
menusuk nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni....

Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma...
hanya sedekah al-fatihah Aman berikan.....

Mak....
cukup la sampai sini dulu....


Akhir kata untuk mak...
terima kasih kerana membesarkan Aman...
memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..
sampai masuk universiti...
Yang Benar

~Anak mak yang dah tak degil lagi~


DUNIA INI IBARAT LAUTAN YG LUAS DAN TELAH RAMAI MANUSIA TENGGELAM DIDLMNYA. OLEH ITU, SEDIAKANLAH PERAHU UTK BERLAYAR DIATASNYA. PERAHU TERSEBUT ADALAH IMAN & TAQWA KPD ALLAH..


~ilias~

1 comments:

mardhiah12 said...

dulu dah baca tapi still rasa sedih :(