Oct 10, 2014

Tips beli belah dari luar negara melalui EBAY





Suka benar sekarang orang membeli belah dari luar negara..  ada orang beli pinggan mangkuk.. ada orang beli 'designer handbag', ada orang beli jam tangan berjenama.. Yang pastinya semua cari yang kalau harga belinya berbaloi menunggu kontena berbulan-bulan. Ini semua sbb buat perbandingan harga kalau beli kat dalam negara (benda yang sama).. Olalalala.. mahalnya berganda-ganda.

Saya pun suka gak (asalkan murah dari beli kat sini.. ) tunggu lama sket pun ok je.. :)

Macam-macam cara orang membeli (especially online) sekarang.. FB Pages, personal shopper ada, instagram ada, lelong.com.my , mudah.my dan lain-lain..

Hari ni saya nak cerita bila saya beli barang dari Ebay :)

1) Register

Mestila kena register kan kan.. kalau tak register macammana nak start membeli belah.

2) Jangan anggap semua barang di Ebay adalah murah. Buat perbandingan!

Jangan assume semua offer yang ada di web / online tuh mmg murah (tak kiralah Ebay ke Lelong.com.my ke , dan lain lain ). Sila gunakan perkhidmatan pakcik google tuh.. buat carian, buat perbandingan... kalau rajin lagi.. pi window shopping utk cek retail price berapa..  Tak semua barang yang di tulis "offer " tuh murah wokeyh... kadang-kadang cuma marketing strategy aje.


3) Check' Feedback' & Rating Seller 

Feedback rating tu sangat berguna kalau korang nak cek ok ke tak seller tuh. Nak selamat pilih yang ada label 'Trusted" , Rating star sampai berpinar mata tengok, Positive ++. Tidak rugi kiranya membuat sedikit analisa dgn membaca komentar pembeli terdahulu.



4) Shipping or Postage Fee

Saya suka filter item with 'Free Shipping' :), cari barang from 'Worldwide'.  Free shipping ni kena menahan sabar extra sikit sebab selalunya mmg lambat la sampai. 21 days and above.. (maklumle free).  Ada juga pembelian yang dibuat kena charge postage (carila yang berpada2). Murah je kengkadang tu $2 convert RM jadi dlm 5-6 inggit (same kos shipping barang beli dlm negara).

Dan jangan lupa.. kalau korang membeli campurkan kedua-dua kos tersebut. Item + Postage (ada yg harga pos yang beratus-ratus, barang singgit dua.... heheheh)




Itu aje kot my remedy nak beli dari Ebay.. yang penting lebih murah .. hahahaha. Kalau lebih mahal apedehal pegi beli .. olalalalala.  Antara barang yang dibeli dari selain dari faktor MURAH.

Original Olympus eyecup OMD-EM5
yang hilang ntah kemana & tiada di jual di mana-mana
Ebay = RM35.93 + 6.65 (post)

Cable Ipad 1 (kalau beli event online Msia jual RM10+6)
Ebay = RM11.11(Free shipping)

Original Griffing Casing for Ipad 1 (obselete dah tak jual langsung kat Msia..huhuh)
Ebay = RM25 (free shipping)


0 comments: