Dec 8, 2015

New Zealand aku datang! - Catatan perjalanan (ringkas)

Catatan perjalanan.


Alhamdulillah ... syukur Ya Allah kerana di berikan kesempatan masa , tenaga , kudrat dan kesempatan untuk menjejak kaki di bumi Kiwi. Subhanallah.. perjalanan di sana terasa bagai berjalan dalam lukisan-lukisan alam yang sangat indah Masya Allah.

Terima kasih di ucapkan buat fellow traveller Farrah & Dman, Yati & Pruzz, Mizy & Ida, Hajar & kak Ngah, Azrin & Isman , Zu & Din.. tanpa korang tak mungkin cita-cita nak pergi New Zealand nih tercapai. Juga buat MDH yang tabah mengikut kehendak bini dia yang nak gak pergi New Zealand wlpn macam hampir2 tergendala sebab ada rezeki Allah bagi the cute little bundle of joy tuan kecil 'Azfar Hazim' in end of September (^_^) .  Terima kasih Mak & Abah yang join our trip dan tolong tgk2kan budak2, tolong masak while me have to handle that cute little tuan Azfar Hazim most of the time.

credit to Mizy utk gamba ini - "some of fellow travellers.. "


Ringkasan di bawah adalah diedit utk bersesuaian dengan perjalanan saya sekeluarga berdasarkan daripada nota kakngah di fb.  :P .. Perlu letak before lupe.. Kakngah .. saya pinjam ye...


18.11.15. (Rabu)
KLIA2 - penerbangan Air Asia X 10.30mlm

19.11.15 (Khamis)
Melbourne Tullamarine Airport jam 9.20 pagi - pick up kereta sewa Apex Rental - singgah Geelong - Nandos halal for lunch - meneruskan perjalanan ke GOR melalui Colac / Princess Highway - Loch Arc - bermalam di Port Campbell Holiday Park - Jauh perjalanan 244km

20.11.15. (Jumaat)
Ke Melbourne Airport Tullamarine melalui jalan pantai ke Apollo Bay . Jauh perjalanan 98km. Singgah 12 apostles - picnic lunch bekal dan beli dihalal restorant Iluka Restaurant di Apollo Bay - Lorne beach - sempat juga beli buah-buahan segar strawberry dan cherry. Singgah solat di Masjid di Geelong - drop off car rent - Melbourne airport - Flight 12 am

21.11.15 (Sabtu)
Christchurch Airport 5 am- pick up kereta from Mr Cameron of Shoestring - beli makanan di Park&Save (ada kebab halal di situ)
Ke Geraldine (animal farm) terus ke Lake Tekapo -bermalam di Lake Tekapo Holiday Park
Jauh perjalanan 238 km

22.11.15 (Ahad)
Ke Lake Pukaki - Lake Ruataniwha (Twizel) terus ke Lake Wanaka. Puzzling World . Manage utk bergambar beramai2 (akhirnya) - Singgah di Cromwell mencari icecream , buah dah sayur-sayuran - Bermalam di Pinewood Lodge, Queenstown. Jauh perjalanan 253 km.

23.11.15 (Isnin)
Menaiki Gondola, luge dan the world highest clift jump shootover canyon swing (or bungy kalau berani) dan shop for souvenir (DF Souvenir) Queenstown.Masih bermalam di Pinewood Lodge, Queenstown.

24.11.15 (Selasa)
Ke Te Anau. Ke Glenorchy tempat pengambaran LOTR. Bermalam di Te Anau Lakeview Kiwi Holiday Park.
Makan fish and chips outdoor for dinner.

25.11.15 (Rabu)
Bergerak awal 6.30 am ke Milford Sound untuk Lake Cruise (kami pilih Jucy Cruise). Berpatah semula ke Te Anau (98.3 km).
Ke Dunedin sejauh 405 km.
Bermalam di Beach Lodge Motels.

26.11.15 (Khamis)
Jalan-jalan sekitar Dunedin. Cadburry tour, Dunedin Railway station , jalan2 depan Otago University, solat di Otago Mosque, lepak2 di Dunedin Botanic Garden. Skip banyak tempat2 menarik lain since perjalanan jauh2 dari pekan. Masih bermalam di Beach Lodge Motels.

27.11.15 (Jumaat)
Ke Christchurch. Singgah di Moraki Boulders dan bergambar di Elephant Rocks. Bermalam di  219 Johns motel and holiday park. Jauh perjalanan 450 km.


4 comments:

yatiscloset said...

X aci main shortcut :p

Farra Da Smiley said...

Pergh tahniah dh wat entry.. kipidap

Farra Da Smiley said...

Pergh tahniah dh wat entry.. kipidap

Alyaa Aidee said...

bestnya dapat jalan-jalan reramai!