Oct 31, 2008

Kenapa saya ...

hari nih... meh ku kenangkan kisah kenapa saya ...suka melukis
kalau dulu.. bila cikgu tanya.. hobi ? for sure jawapan nombor satu saya ialah melukis..
to be specific ada satu lukisan je yang saya rasa saya pandai lukis.. lain lain mmg failed.....hohoho

Yang satu nih.. ialah gambar pemandangan sebuah rumah kampung berlatar belakangkan sawah padi , pepohon kelapa.. sebatang sungai yang mengalir .. dan dot dot dot laa.. saya lukis gambar nih aje.. mase sekolah rendah.. masa sekolah menengah.. masa boring.. masa tgh ceramah.. (instead of tulis nota tazkirah.. abess buku saya saya conteng).. asal ada masa lapang je.. ada pen sebatang.. ada kertas nak cakar.. siapla buku tuh...

kalau andrea hirata catat dalam salah satu adegan novel dia.. sure dia kata.. ini adalah salah satu dari 44 macam gila yang ada kat dunia nih.. 'Gila lukis gambar rumah kampung!' ~~ Nasib baik tak gila kuda macam Jimbron.. huhuhu..

Kegilaan nih.. mesti ada permulaannye ye dak ? Ntahla.. saya pun tak berapa sure masa tu umur saya berapa tahun ntah... yang pasti belum lagi 7 tahun.. sbb by the time darjah 1.. saya dah start dah obsess nih..

Petang tuh.. saya tgk mak punggah sume buku-buku lama kakak & abang2 saya.. Mak kumpul kumpul buku especially buku-buku tulis lama.. letak kat tepi tmpt bakar. Memula..mak asing-asingkan buku2 yang nampak baik2 kat tepi.. lepas tu buku-buku tulis plak.. mak koyakkan kalau ada muka-muka surat yg belum dipakai.. kumpul setempat.. (menggunung kertas-kertas ~ mak kata.. Nor boleh ambik.. boleh lukis lukis). Tapi bukan sbb kertas kertas tuh.. saya obsess melukis.. tapi.. masa mak koyak-koyak kertas tuh.. saya tgk macam best je aktivitinye.. So saya pun join mengasing & mengoyakkan. Dalam sepah-sepah lambakan buku & kertas tuh.. saya jumpe satu lipatan kertas lukisan (yang kertas lukisan biasa tuh.. size A3 tuh)

Belakang kertas tuh.. ada nama “Mohd Hanafi Saleh”.. arwah abang saya yang meninggal tika umurnya 10 tahun (masa tuh.. saya baru 4 tahun). Saya buka lipatan kertas tuh.. dan di situla mulanye obsesi saya ini. Saya tak pasti kalau lukisan tuh.. mungkin lukisan terakhir.. atau mungkin lukisan biasa yang dilakarkan arwah.. ketika bersekolah.. Tapi saya amat terkesan. Saya amati lukisan beliau.. saya cuba lukis semula.. Sebuah rumah kampong yang belakangnya ada sebatang sungai (which is actually.. mcm rumah saya.. beberapa pohon kelapa.. sayup dikejauhan ada barisan-barisan sawah padi.. di hujungnya ada bukit bukau.. memanjang hijau.

Lukisan arwah.. ajar saya ttg. konsep depth pada gambar 2D, ajar saya pepohon kelapa daunnya boleh gunakan teknik carik2.. Pada saya.. ianya sangat indah.

Hermp.. itulah kisah kenapa saya.. suka melukis.

1 comments:

Zakiah said...

sayu pulak rasa hati ... teringat kat bangcik - weekend baru ni k uteh tengok gambar lama - ada satu gambar family the 8 of us plus mak dan buyah... by the way, k uteh dulu pun kalau lukis tu jugalah gambarnya, rumah kg berlatarbelakangkan sawah dan gunung, siap ada burung2 terbang.. entah dari mana agaknya asal lukisan tu... tapi tak pernah bercita2 nak jadi pelukis - kalau kat sekolah bab lukisan ni dapat C memanjang!